11 personer dog i snöskoterolyckor i fjol – säkerheten måste förbättras

FARLIGT. Hälften av dödsolyckorna skedde i Lappland. Bild: SPT/Pixabay

Största delen av olyckorna skedde på isen eller på väg från isen tillbaka upp på land.

I fjol skedde tio snöskoterolyckor som ledde till dödsfall, enligt Institutet för Olycksinformation OTI:s preliminära uppgifter. Elva personer dog i olyckorna.

I fyra av olyckorna åkte snöskotern ner i vaken. Tre olyckor skedde då den skulle köra upp på land, två olyckor skedde på en snöskoterled och en på en skogsväg för bilar. I tre av dödsolyckorna misstänks chaufförerna för rattfylleri.

– Olyckorna sker ofta på ställen som förarna är vana att röra sig på. Olyckor händer då man tar risker och till exempel kör ut på tunn is, ibland också i dåligt väder. Inte ens en erfaren förare ska underskatta hur mycket förhållandena påverkar, säger Arja Holopainen, trafiksäkerhetsforskare vid OIT i ett pressmeddelande.

Vänstersvängar är farliga

Årligen sker hundratals snöskoterolyckor där personer skadar sig. OIT har undersökt 14 olyckor som skedde i fjol där personer blev allvarligt skadade. I de här olyckorna skadades 21 personer och 4 personer klarade sig utan skador. I 8 av olyckorna satt en person utöver föraren på snöskotern.

Enligt OIT är det krävande att manövrera en snöskoter då två personer sitter på den. Kurvor som lutar mot vänster är också svåra eftersom man använder högra armen för att styra snöskotern och många trycker samtidigt av misstag på gasen med samma hand. Man kolliderar också lätt med stora träd och stenar som är nära stigarna.

Av de 14 olyckor som OIT undersökte skedde 8 under snöskotersafarier. Företagarna som ordnar utflykterna kan också förbättra säkerheten, påpekar OIT.

– Många turister är inte vana vid snö. Man måste ta alla sorters kunder i beaktande och förnya utbildningen i snöskoterkörning, säger Holopainen.

Hälften av dödsolyckorna skedde i Lappland

Lappland 5.

Norra Karelen 2.

Päijänne-Tavastland 1.

Södra Karelen 1.

Norra Savolax 1.

Mer läsning