Vårdcentralen saknar upp till 16 vårdare och brist på vikarier gör väntetiden lång i Borgå

Just nu är det svårt att få tid till vårdcentralen i Näse eftersom det är så många i personalen som är sjuka.

Om det bara är möjligt så lönar det sig att använda digitala tjänster en tid, när Näse vårdcentral dras med personalbrist.
Helen Kurrihelen.kurri@ostnyland.fi
29.03.2023 13:01 UPPDATERAD 30.03.2023 12:14
Akut personalbrist på Näse hvc gör att väntetiden att komma fram till telefonmottagningen just nu är väldigt lång. Välfärdsområdet meddelade om personalbristen i går onsdag. Serviceansvariga Jaana Pietiläinen säger att jourfall genast får hjälp, medan övriga kunder kan få vänta i flera dagar.
– Just nu har vi dagligen mellan 8 och 16 sjukskötare frånvarande på grund av sjukdom, av vilka många gör bedömningen av vårdbehov. Det innebär att frånvaron märks främst i mottagningen av telefonsamtal, eftersom man inte hinner svara så snabbt som vanligt.
Pietiläinen rekommenderar att de klienter som inte har akut vårdbehov, till exempel om man behöver förnya sina recept eller vill kontrollera labbresultat, hellre gör det i e-tjänsten Mitt Kanta.

ANDRA LÄSER