Berner på smal spång

Trafikministern har inte mycket spelrum nu.

År 2012 visade det sig att statstjänstemännen vid affärsverket Finavia hade klåpat med finanspapper och med miljoner av verkets pengar. Den politiska ledningen bestod av helt andra ministrar, ur andra partier än i dag. Nu representeras staten och ägaren av Anne Berner (C).
Föregångaren Merja Kyllönen (VF) jobbar i Bryssel och Paula Risikko (Saml) är minister med ansvar för polis och säkerhet.
Ingen av dem hade förmodligen tillnärmelsevis den insikt om finansderivat som Anne Berner som ett långa linjens styrelseproffs bör ha.
Berners sätt att lösa härvan har väckt förtrytelse. Som minister ur näringslivet för hon förvisso in nya fläktar. Men å andra sidan finns det taktiska grepp som kan gå hem vid en bolagsstämma utan att göra det i den politiska offentligheten.
Mycket i Finaviafrågan är ännu varken sagt eller offentligt. Riksdagens revisionsutskott under ledning av den förre talmannen, oppositionens Eero Heinäluoma (SDP) jobbar med saken.
Om det beläggs att Anne Berner har varit för initiativrik i att förlika Finavia med revisionsföretaget Deloitte, till vilket hon sägs ha många band, blir det kritiskt för hennes politiska karriär.
Det går förstås alltid att skapa ett drev kring nästan vilken minister som helst och se hen snubbla och stippla, som man sade i barnlekarna i Berners barndoms Helsingfors.
Så om det drar ihop sig till politisk personkris kring Berner behöver förtroendet för hennes politiska verksamhet synas bredare än bara kring vad som har sagts i hastiga sms om Finavia.
Om Berners nätverk inom näringslivet spökar i det politiska beslutsfattandet väcker det också andra frågor. Gynnas någon speciellt av de stora och ambitiösa lagpaket där hon vill lägga om det mesta vi har vant oss vid inom rikets trafik, vägar och logistik? Eller inom "digitaliseringen" av allt detta, som än så länge är bara ett ospecificerat simsalabim?

ANDRA LÄSER