Magistraten i Borgå existerar inte mera. Varför? Jo för att där blev man betjänad vardagar från kl. 08.00 – 16.00. Befolkningen och företag orienterar sig mot Europa men våra myndigheter mot Ryssland. Ja, man kunde säga att våra myndigheter skulle sitta bra i Kremls händer. Det långa krångliga namnet Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata pekar på någon modern digitaliserad instans där moderna människor får sina ärenden uträttade på stubinen. Hahaa!
Tillåt mig torka glädjetårarna ur mina ögon innan jag skriver mera. I fjol i november försökte jag, jag vet inte hur många gånger, komma fram till denna myndighet per telefon resultatlöst. Vilket som helst av de alternativ som telefonroboten (automatiska telefonsvararen) föreslog var fel. Efter tredje eller fjärde resultatlösa försöket övergick jag till den digitala möjligheten på nätet.
Redan hemsidan var svår att hitta emedan jag försökte med Magistraten i Borgå. Men är man idog nog hittar man den, men sedan blir det svårt. Här dyker det upp en massa olika rubriker i stil med ovannämnda. Jag försöker med denna. Varefter det ploppar upp på skärmen en massa nya rubriker.
Efter att resultatlöst prövat på några av dem bestämmer jag mig för att personligen besöka myndigheten. Jag var ute efter att få utsett en intressebevakare åt en kär granne som lider av cancer och Alzheimer och har endast en dotter som bor utomlands. Sådant skall man akta sig för, nämligen att vara hjälpsam mot nödställda människor orsakar enbart otrevligheter för en själv.
Damen bakom myndighetsdisken var renons på kundbetjäning och talade en erbarmlig svenska! Efter att ha bytt till finska, fick jag mig till livs att man kunde beställa en blankett på nätet. Hon gav mig motvilligt en färdigt skriven lapp med adressen i fråga. Gick hem och tog fram adressen på datorn och tänkte att jag fyller i den på datorn och skickar den direkt. ”Men si he gick inga”.
Nåja, jag tog den ifyllda blanketten och gick med den till Biskopsgatan 32 2: a våningen, men där var det stängt. Satte ansökan i ett kuvert och i myndighetens brevlåda, bad en stilla bön om att någon ansvarskännande människa skulle plocka upp den och vidarebefordra densamma.
Julen och nyåret gick ingenting hördes från myndigheten. Tisdagen den 3.1. 2023 gick jag till Digimyndigheten för att höra mig för om min ansökan. Det var stängt! Ingen information på dörren om öppethållningstider. Jo, där stod skrivet: Då vi har stängt lämna ärendet i postlådan i nedre våningen. Jag såg att någon rörde sig på insidan av dörren och knackade på.
Det borde jag inte ha gjort. En argsint dam med en kaffemugg i handen öppnade dörren blängde elakt på mig och meddelade med hög röst, som om jag var döv: ”Vi har int öppet i da, ring och beställ tid”! På min vänliga anmärkning att det inte är så lätt att komma fram per telefon svarade hon med ännu högre röst:” Va gäller de”? Med återhållen ilska försökte jag vänligt berätta för henne om min ansökan om intressebevakare för en vän, varpå hon högröd i ansiktet skrek: ”Vi har inga experter här i da”! Och stängde dörren. Ridå!
Zache Johansson, Borgå
ANDRA LÄSER
Räddningsverket i Östra Nyland
Många Borgå- och Lovisabor har sett en stor rökpelare – det här handlar det om
08.06.2023 11:27

Stadsplanering
"De håller på att slakta vår by" – Fler frågor än svar när detaljplan för Sköldvik presenterades
09.06.2023 14:03


Stadsplanering
Nu tar Borgå parkgata form – planen är nya flervåningshus med upp till sju våningar
08.06.2023 08:19

