Generalshagens skola har koll på stafettpinnen

Trots en isande kall vind och endast ett par plusgrader är det inget fel på humöret när Generalshagens skola finslipar detaljerna inför årets Stafettkarneval.

HOPPLA! Generalshagens skola hoppas på framgång i årets Stafettkarneval.
Generalshagens skolas lärare Bia Hietala ger tydliga råd när hon den här dagen tränar elever från årskurs fem och sex.
– Det är viktigt att alla känner sig trygga och säkra på vad de ska göra, säger hon. Visst kan det ändå misslyckas, men då har vi i alla fall gjort allt för att förbereda oss väl.
Alla på plats vet att det krävs både teknik, koncentration och hög fart när det gäller stafettlöpning. En misslyckad växling och dagen kan vara förstörd. I gruppen finns flera som har tidigare erfarenhet av Karnevalen, tävlingen som i år avgörs på Alberga idrottsplan i Esbo på fredag och lördag. Kristina Mäkinen och Alexandra Starck ser båda fram emot dessa dagar.
– Det känns riktigt roligt, säger töserna. Vi är inte alls oroliga. Växlingar är inget problem. Det gäller bara att få stegen att passa och vi kommer ha minst tio träningar före tävlingen.
Även på pojksidan finns rutin. Rasmus Ståhl, Aaron Lindholm samt Jesper Ek har varit med förr och deltar gärna i år också.
– Det är roligt att åka buss och att få träffa mycket folk från andra skolor. Förstås gillar vi att springa och tävla.
För andra gånger deltar Aarni Ora, 11 år. Han är i första hand fotbollskille, men tror att hans snabbhet kan komma till pass även här. Vad tycker han då är viktigt att tänka på?
– Man skall undvika att titta bakåt när man väntar på att ta emot pinnen. Hittills har allt gått riktigt bra.
Förutom Bia Hietala ingår John Björkskog i tränarteamet. Generalshagens skola ställer i år upp med totalt nio lag på följande distanser: 5 x 80 m, ett flicklag (totalt 189 lag), två pojklag (151 lag), 8 x 50 mixed, två lag (151 lag), 600 + 600 + 400 flickor (153 lag), gatustafett, två pojklag (151 lag) och grässtafett 12 x 80 mixed (155 lag). I gatustafetten tog skolan i fjol silver.